Tuesday, January 12, 2016

Mijn hobby - aflevering 1 – Automodellen

Wie? Bram Visser – 70 jaar – Voorburg

Hoe is het zo gekomen?

"Ik kreeg op mijn 9e een Volkswagen kever van Dinky Toys (schaal 1:43) en dat was het begin van mijn automodellen-liefde.

Op mijn 14e kreeg ik een mooi Zwitsers autoboek van mijn oom en dat deed bij mij de echte interesse in automodellen ontstaan. Ik volgde de ontwikkeling van alle nieuwe auto's en kende ze ook allemaal.

Van mijn zakgeld en geld van baantjes kocht ik meer modelauto's en bouwde er een hele fantasiewereld omheen.

mijn eerste dinky toys web

Ook ging ik zelf auto's tekenen, eigen ontwerpen. Op mijn 18e won ik een prijs van Ford voor het ontwerp van een auto en mocht naar de ontwerpstudio in Keulen. Maar ik zag toen dat ik nooit een professionele auto-ontwerper zou worden en dus bleef het gewoon mijn hobby."

auto ontwerp web

En toen?

"Ik kreeg een baan bij de ANWB in Den Haag, ging trouwen, kreeg vier zonen en de hobby werd even op een zijspoor gezet, maar hij smeulde nog wel. Toen de kinderen het huis uit waren en ik meer vrije tijd kreeg heb ik het weer opgepakt. Langzamerhand zijn de oude Dinky Toys vervangen door beter gedetailleerde nieuwe modellen. Autobladen ben ik altijd blijven lezen, dat kon bij de ANWB zelf! Mijn interesse ligt vooral bij gewone personenauto's, die je dagelijks ziet rijden. Ik vind het knap hoe zo'n moderne kleine auto veel ruimte biedt en er toch mooi uitziet. Van techniek heb ik helemaal geen verstand."

En nu?

"Nu ben ik een vitrine aan het maken waarin een overzicht komt van de ontwikkeling van de auto van 1940 tot nu, dus over meer dan 75 jaar. Er komen ongeveer 150 modellen in de vitrine, dus ik moet goed kiezen welke ik er persé in wil hebben. Suggesties zijn welkom.

vitrine 1940 2016

Er is ook een club van modelautoverzamelaars, de NAMAC, die vier keer per jaar een grote modelautobeurs organiseert in de Expo in Houten."

Wat is uw hobby?

Wilt u ook iets vertellen of laten zien van uw hobby op de Midvliet Kabelkrant of website? Neem dan contact op met Midvliet.

E-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..">Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..[1]

Mijn hobby - aflevering 1 – Automodellen Rating: 4.5 Posted by: Unknown

0 comments:

Post a Comment

Popular Posts

Total Pageviews